- Strona pocz±tkowa
- Kwasniewski Jan Dieta optymalna_ dieta
- Sandemo Margit Saga O Czarnoksiężniku 11 Dom Hańby
- 0010. Leclaire Day Tam dom twoj
- Heather Graham Nawiedzony dom
- Żarnowski Janusz Polska niepodległa 1918 1939
- Monika Szwaja Gosposia prawie do wszystkiego
- Steffen Sandra Na wszystko przyjdzie czas
- Antypolonizm J. R. Nowak Polska Ĺťydzi
- Aleksander Sołżenicyn Jeden dzień Iwana Denisowicza
- Carole Mortimer Red Rose For Love (pdf)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- fotoexpress.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
a tak¿e jêzyki dot¹d dla nas egzotyczne, jak: arabski, chiñski
czy japoñski. Na koniec pierwszej æwierci XXI wieku dwa
jêzyki powinny byæ standardem, zaS szczególne szanse karie-
ry bêd¹ siê dopiero otwieraæ przed osob¹ znaj¹c¹ wiêcej
jêzyków.
ZnajomoSæ jêzyków mo¿e staæ siê w przysz³oSci naszym
narodowym atutem, umo¿liwiaj¹cym kulturalne i gospodar-
cze poSredniczenie na obu wa¿nych osiach wschód za-
chód i pó³noc po³udnie . Dlatego jest rzecz¹ istotn¹, by
kwestia kszta³cenia jêzykowego zosta³a og³oszona jako wa¿-
ny edukacyjny cel pañstwowy. Zasygnalizowane ostatnio
podjêcie przez resort edukacji programu Angielski w ka¿-
dym gimnazjum jest na pewno w³aSciwym choæ na razie
tylko has³owym krokiem w tym kierunku.
SprawnoSæ pos³ugiwania siê komputerem jest drugim,
obok jêzyków obcych, wyznacznikiem sukcesu w dzisiej-
szym Swiecie. Mówi¹c o sprawnoSci pos³ugiwania siê kom-
puterem u¿ywamy pewnego skrótu, bo nie chodzi tylko
o komputer, ale o szersz¹ orientacjê w tzw. nowoczesnych
technologiach informacyjnych, ³¹cznie z Internetem. W tej
sferze zjawisk niezbêdne jest wypracowanie standardów,
jakie s¹ konieczne m³odym pokoleniom. Dochodzenie do
wiedzy i sprawnoSci w tej dziedzinie musi odbywaæ siê
stopniowo, chocia¿ jak siê wydaje g³Ã³wne przeszkody na
drodze do szerszego wprowadzenia kszta³cenia informatycz-
nego to nie brak pieniêdzy na sprzêt, ale s³aba orientacja
i niezbyt dobre przygotowanie nauczycieli. Trzeba uczyniæ
wszystko, aby problemy te jak najszybciej przezwyciê¿yæ.
283
Pozytywne dzia³ania w tym zakresie bardzo szybko daj¹
efekty. Przekona³em siê o tym, gdy razem z Waldemarem
Siwiñskim, opieraj¹c siê o redakcjê i wydawnictwo Sztanda-
ru M³odych , w 1985 roku zak³adaliSmy Bajtka pierwsze
w Polsce (a zarazem pierwsze wówczas miêdzy £ab¹ a W³ady-
wostokiem!) pismo komputerowe adresowane do m³odego
pokolenia. Jego czytelnicy stali siê zaraz potem pierwszym
pokoleniem, które sprawnie i skutecznie skomputeryzowa³o
nasz kraj. OczywiScie, jest to proces, który i tak by zaistnia³.
Ale dziêki Bajtkowi uzyskaliSmy w edukacji komputero-
wej dwa lata przewagi nad ówczesnymi s¹siadami.
Bardzo wa¿ne jest wykszta³cenie zdolnoSci do samokszta³-
cenia. Nauczyciel nie mo¿e w ostatecznej instancji nikogo
zmusiæ, by siê czegoS nauczy³. Uczenie siê jest zawsze
w³asn¹ prac¹, jest samokszta³ceniem. Minê³y wiêc ju¿ czasy,
w których szko³a stara³a siê wyposa¿yæ swych absolwentów
w wiedzê i umiejêtnoSci przydatne na ca³e ¿ycie. Zbyt trudno
przewidzieæ przysz³oSæ, by mieæ pewnoSæ, co siê przyda.
W XXI wieku cz³owiek bêdzie zmienia³ pracê nie tylko
miejsce zatrudnienia, byæ mo¿e tak¿e zawód. Przy ka¿dej
takiej zmianie bêdzie zmuszony pewnych rzeczy uczyæ siê
od nowa. Nawet przy braku koniecznoSci zmiany profesji
trzeba bêdzie liczyæ siê ze starzeniem siê raz nabytej wiedzy
st¹d koniecznoSæ samokszta³cenia.
Do samokszta³cenia nale¿y siê przygotowaæ. Zmienia siê
wiêc rola nauczyciela jego zadanie ma polegaæ nie na
samym przekazywaniu wiedzy, a raczej na asystowaniu
uczniowi w procesie tworzenia i realizacji programu samo-
kszta³cenia. Trudno powiedzieæ, czy ta nowa rola jest ³at-
wiejsza, czy trudniejsza od tradycyjnej jest jednak inna.
Znaczna czêSæ zadañ, jakie realizujemy w ¿yciu, wymaga
kooperacji z innymi ludxmi, a wiêc musimy nauczyæ siê
284
wspó³dzia³ania z innymi i pracy w zespole. Kooperacja za-
k³ada porozumienie siê. Bycie przygotowanym do ¿ycia to wiêc
umiejêtnoSæ dyskutowania, argumentowania, s³uchania, wspól-
nego podejmowania decyzji, dochodzenia do kompromisu, to
umiejêtnoSæ pracy w zespole, kierowania i podporz¹dkowania
siê, ale tak¿e wiedza o tym, jak siê przeciwstawiæ i nie ulec
naciskom. Jak ³atwo zauwa¿yæ, wszystkie te umiejêtnoSci maj¹
znaczenie w ¿yciu zawodowym, rodzinnym i kole¿eñskim, ale
najistotniejsze jest to, ¿e stanowi¹ praktyczny fundament
funkcjonowania w spo³eczeñstwie demokratycznym, s¹ wiêc
niezwykle wa¿nym elementem wychowania obywatelskiego.
Wychowanie obywatela, który zdaje sobie sprawê ze swych
uprawnieñ, mo¿liwoSci i obowi¹zków wobec spo³eczeñstwa,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]