- Strona pocz±tkowa
- 04. Oakley Natasha KrĂłlewski rod Ksiezniczka i magnat
- Hardy Kate KrĂłlewska narzeczona Romans z szejkiem 22
- Rice Anne Wyzwolenie Spiącej Królewny
- BIOLOGICZNE I MEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU I WYCHOWANIA cz. I Andrzej Jaczewski
- Kirst Hans Helmut Noc generalow
- Colin Kapp BrośÂ„ Chaosu
- harper li ubit peresmeshnika
- Joyee Flynn Sons of Thanatus 1 My Maven, My Everything
- Fiona Brand High Stakes Br
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- tematy.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dlatego znajduje siÄ™ on w stanie joganidry.
Doszedłeś teraz, czytelniku, do końca lekcji dziewiątej. Prze
czytaj ją, zamknij oczy, odtwórz lekcję w pamięci i przemyśl.
Praktykuj jÄ… i osiÄ…gaj stan joganidry.
48
Rozdział X
Metody indukcji joganidry
IstniejÄ… dwa rodzaje sanjamy (przykucia uwagi, sugestii oraz
skupienia) stosowane przez joginów w celu wywołania stanu joga
nidry:
1. metoda pozytywna (aktywna),
2. metoda negatywna (bierna).
Metoda pozytywna:
Aby przeprowadzić magnetyzację całego ciała w harmonii z
magnetyzmem kosmicznym, korzystamy w metodzie pozytywnej
z nieskończonej mocy dzwięku Cii oraz posługujemy się siedmio
ma czakrami. Najpierw pomyśl o Najwyższej Zwiadomości i Naj
wyższej Naturze. Dzięki nim istnieją niezliczone układy słonecz
ne, gwiazdy i planety. Najwyższa Zwiadomość przejawia się w nas
jako anahat siabda (siabda brahman). Podziel swÄ… uwagÄ™ na trzy
części. Pierwsza zwraca się do anahat nady (zródła ciszy), druga
zajmuje się miejscowym i ogólnym magnetyzowaniem ciała i zmy
słów, trzecia natomiast czuwa nad ogólnym wynikiem całego pro
cesu. Tak więc przy pomocy pratjahary i sanjamy relaksujesz
kolejno wszystkie strefy ciała: nogi, brzuch, klatkę piersiową, szyję
i ramiona, a następnie trzecie oko" (ośrodek pomiędzy brwiami)
i sahasrarę (mózg). Odczuwasz obecność krwiobiegu, pulsu i pul-
sacji elektromagnetycznej lokalnie w każdym narządzie i ogólnie
w całym ciele. Po kilku zaledwie miesiącach praktyki opanujesz
doskonale metodę pozytywną osiągania stanu joganidry. Dzięki
ni e
j przezwyciężysz wszelkie dolegliwości i choroby oraz zjedno-
cz
ysz się z Najwyższą Naturą i Zwiadomością.
Metoda negatywna:
Stosując metodę negatywną musisz zapomnieć o swym ciele i
taczającym je wszechświecie. Winieneś jedynie zdawać sobie
49
sprawę z siły Jazni, która jest Zwiadomością Kosmiczną. Wszystko
zatopione jest w bezkresnym oceanie świadomości. W stanie tym
dostrzegał będziesz tylko tę odwieczną zasadę, co nie ma nazwy
ani formy, ale posiada nieskończoną siłę elektromagnetyczną
wywierającą wpływ na twe ciało i na cały wszechświat. Posiada ona
wieczny byt, wieczną świadomość, pokój i szczęśliwość.
Tym właśnie jest joganidra i najwyższe samadhi. Cały wszech
świat, cała natura znajduje się oto w najwyższym stanie, który jest
jeden-bez-wtórego, który jest najwyższym podmiotem.
A więc dysponujesz już, czytelniku, dwiema metodami reali
zowania stanu joganidry. Drugą metodę poznasz dopiero wów
czas, gdy udoskonalisz siÄ™ w pierwszej. Metoda pozytywna jest w
pełni obowiązkowa; niezbędna do opanowania błądzących myśli
oraz szybkiego osiągnięcia joganidry i samadhi. Zmysły i ciało
uciszają się, wolne od wrażeń zewnętrznych i magnetyzują się
posłuszne twojej woli. Ciało wypełnia pulsacja i prądy elektro
magnetyczne. Wszystkie zmysły podporządkowują się praktyce i
czujnie współdziałają.
Druga metoda polega na identyfikacji indywidualnej materii
i świadomości z materią i świadomością kosmiczną. Jest to stan
doskonałej wolności. Metodę tę będziesz mógł stosować po opa
nowaniu pierwszej, gdy przezwyciężysz już dolegliwości umysłowe
i fizyczne oraz wszelką karmę (skutki minionych czynów). Jeśli
ciało jest chore, zmysły podrażnione i umysł niespokojny, nie
można praktykować drugiej metody. Jakże zapomnisz o ciele,
skoro dokuczać ci będą troski i choroby? Pozbądz się najpierw
dolegliwości umysłu i ciała za pomocą pierwszej metody, oczysz
czajÄ…c siÄ™ i wzmacniajÄ…c, a potem przystÄ…pisz do metody biernej i
oświecisz swój umysł.
W związku z obiema metodami pamiętaj o następujących
ważnych czynnikach:
1. Jeśli tego wymagać będzie sytuacja, wykonaj silny akt przy
kucia i utrzymania uwagi.
2. Aby wywołać stan joganidry, zastosuj pratjaharę i następnie
sanjamÄ™.
Nie jest możliwe kierowanie wszystkimi falami mentalnymi,
ani usunięcie wszelkich trudności przy pomocy jednego ćwiczenia.
Dlatego powinieneś poznać różne techniki i różne metody rozwią-
50
zywania twych problemów. Każdy problem i każda fala mentalna
musi być traktowana indywidualnie. Dzięki własnej praktyce sam
spostrzeż^esz jaka metoda i jakie rozwiązanie jest odpowiednie i
korzystne w danym przypadku. Wobec Å‚agodnych i subtelnych fal
mentalnych należy stosować metodę delikatnej perswazji.
Tak więc doszliśmy do końca dziesiątej lekcji. Przeczytaj ją
ponownie i przemyśl. Odłóż książkę na chwilę, zamknij oczy.
Dzięki praktyce jogi opanujesz swój umysł i fale mentalne, które
dotychczas nie były posłuszne twojej woli.
Uwaga: w pozytywnym (aktywnym) rodzaju medytacji wystÄ™
puje pięć planów świadomości, zaś metoda negatywna prowadzi
praktykującego ku ostatecznej rzeczywistości, znajdującej się po
za tymi pięcioma planami. Oto te plany:
I. Plan fizyczny (annamaja siarira).
II. Plan elektromagnetyczny (pranamaja siarira).
III. Plan psychiczny (manomaja siarira).
IV. Plan poznawczy (widżnianamaja siarira).
V. Plan wiecznego bytu, świadomości i szczęścia (satczita-
nandamaja siarira).
Jest jeszcze jeden plan świadomości, który wykracza poza
pięć wymienionych. Osiąga się go wyłącznie przy pomocy nega
tywnej (biernej) metody medytacji, przechodzÄ…c przez wszystkie
kolejne stany świadomości (na koniec z piątego planu do planu
Brahmana).
Przebieg praktyki:
1. Relaks ciała i umysłu.
a) Zaniechanie jakiegokolwiek wysiłku, oderwanie uwagi od
ciała.
b) Usunięcie z umysłu wszelkich szkodliwych pragnień mate
rialnych.
2. Skupienie się na nadzie (dzwięku anahat).
Uwagi o planach świadomości:
I. Plan fizyczny:
Rozluznij całe ciało, skup się na nadzie. Zrelaksuj skórę,
mięśnie, kości, narządy i kończyny. Porzuć wszelkie materialne
pragnienia; skieruj uwagę ku siusiumnie (ośrodkowemu układowi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]