- Strona pocz±tkowa
- Edmund Niziurski Najwieksza przygoda Babla i Syfona
- Eagle Kathleen Ksi晜źniczka i kowboj
- Ford Jeffrey Cley 01 Fizjonomika
- Claudia Rose Prey For Me (pdf)
- Campbell Judy Medical Duo 475 śąycz mi szcz晜›cia
- Arabian Nights Anonymous Vol3
- Hellbound Fury Mark Ellis(1)
- modular logistics capabilities book
- Anders Karen Naga prawda
- MaśÂ‚śźeśÂ„stwo z milionerem Mortimer Carole
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- fotoexpress.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dla wszystkich, przyjmuje postać religii. Nie ma przy tym większego znaczenia, jaka to religia. Oto, bowiem
powoli kończy się epoka wojen miedzy religijnych, tak częstych w przeszłości, a zaczyna okres zmagań świata
religijnego z człowiekiem nowoczesnym, budującym własny, niezależny światopogląd. Widać to doskonale w
działaniach podejmowanych przez Jana Pawła II, Dalajlamę, przywódców judaizmu i niektórych przedstawicieli
islamu. Kolejne miedzy religijne spotkanie modlitewne, ruch ekumeniczny, oficjalne deklaracje szacunku dla
innych wyznań to wyraz zrozumienia, że wszystkie religie są, w gruncie rzeczy, bardzo do siebie podobne. Za to
coraz wyrazniejsza linia podziału biegnie pomiędzy tradycyjnymi religiami i współczesna filozofią. Oczywiście
żaden z wymienionych przedstawicieli duchowieństwa nie przyzna, że jego wyznanie jest równoznaczne z
jakimkolwiek innym, ale działają tak, jakby to już zauważyli.
Pamiętajmy, więc, że większość ludzi nie potrafi jeszcze żyć poza systemami religijnymi i dla nich
chrześcijaństwo jest czymś bardzo istotnym.
83
Kronika
I pne I ne
Neoplatonik Filon z Aleksandrii pracuje nad grecka interpretacją Biblii dowodząc, że judaizm jest ostatecznym
celem filozofii greckiej, która jednak nie dostarcza najlepszego narzędzia dla zrozumienia Biblii. Pogląd ten
przejmie potem chrześcijaństwo. Filon tworzy koncepcję emanacji duchowej Logos (Jahwe) poprzez kolejne
poziomy pośrednie aż do świata materialnego, interpretując w ten sposób stworzenie świata. Jednak w II IX
wieku ne żydowska filozofia z braku własnego państwa i konieczności obrony tożsamości żydów przed
ekspansją hellenizmu i chrześcijaństwa stopniowo zamiera.
Pierwsza połowa I ne
Działalność Jezusa (urodzony około 7 pne), jednego z wielu reformatorów judaizmu w Palestynie, który
pozostając pod silnym wpływem esseńczyków, a także innych sekt współczesnych uznaje siebie za dawno
oczekiwanego mesjasza. Sprzyja temu panująca wówczas w Izraelu atmosfera mistycyzmu, poczucia końca
epoki i oczekiwania na mesjasza. Zakłada, początkowo niewielką, sektę przeciwstawiającą się zbyt
sformalizowanemu judaizmowi faryzeuszy i hellenizującej wierze saduceuszy; zapowiada rychły (jeszcze przed
wymarciem współczesnego mu pokolenia) końca świata. Z inspiracji faryzeuszy za działalność antypaństwową,
gdyż głosi wyższość swego bóstwa nad cesarzem, zostaje skazany przez Rzymian na ukrzyżowanie. Wkrótce też
giną w Palestynie pierwsi męczennicy za wiarę Jezusową: św. Szymon, ukamienowany w latach trzydziestych za
bluznierstwo wobec judaizmu, i św. Jakub stracony w Jerozolimie w 44 roku ne. Po śmierci Jezusa rozwija jego
naukę w duchu neoplatonizmu Saul albo Szaweł, czyli św. Paweł. Dopasowuje do swoich koncepcji
proroctwa z Biblii (Izajasz 7) a podróżując (45-61 ne) po cesarstwie zakłada, oparte na istniejących już gminach
żydowskich, lokalne wspólnoty, stające się zaczątkiem Kościoła. Nadaje im typowo neoplatoński i gnostycki rys
niechęci do świata materialnego a także do kobiet, miłości i małżeństwa natomiast w obliczu spodziewanego
końca świata głosi konieczność ascezy. Na wiarę w Jezusa nawraca nie tylko judaistów, ale też, określanych
przez niego mianem pogan, wyznawców innych religii.
49 ne
Cesarz Klaudiusz nakazuje wypędzić z Rzymu wyznawców Jezusa.
50 ne
Pierwszy zjazd wyznawców Jezusa w Jerozolimie. Konflikt miedzy zwolennikami Pawła, uznającymi sektę za
nową religię, a zwolennikami Piotra (jednego z najbliższych uczniów Jezusa) traktującymi ją (zgodnie ze
słowami samego Jezusa) jako reformie judaizmu. Następuje podział ról i zadań: Paweł prowadzi misje poza
Palestyną, a Piotr koncentruje się na sprawie nawracania żydów. Dyskusja między tradycyjnym judaizmem a
zwolennikami Jezusowej reformy trwa nadal.
66 ne
Wybuch anty rzymskiego powstania %7łydów w Palestynie.
67 ne
Według tradycji, w tym samym dniu giną w Rzymie, uznani potem za świętych męczenników Piotr i Paweł.
70 ne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]